Alla inlägg den 11 april 2012

Av Mona - 11 april 2012 11:04

Igår kväll var jag och min kära moder på en föreläsning på Arken Zoo där Susanne Hellman Holmström föreläste om kattens beteende. Har ju själv två katter och är även uppväxt med katter omkring mig så det var väldigt intressanta saker hon berättade och man kände verkligen igen en del saker som hon sa.

 

Här kommer några punkter som jag själv alltid undrat över som jag fick svar på:

 

  • Varför kräker dem alltid på mattan? Svar: När en katt ska kräkas, vill dem gärna sätta i klorna i något mjukt och då blir det ju till mattan eller sängen/soffan om man har otur.
  • Varför dricker katten från kranen? Kanske har ni en för liten vattenskål? Dem gillar inte när morrhåren stöter till i kanterna och sen är ju friskt vatten så mycket godare!
  • Varför öppnar min katt lådor, skåp och dörrar? Därför att katter vill ha kontroll över sitt revir. Den vill veta vad som finns bakom det som kan öppnas och stängas så de kan vara på sin vakt.
  • Varför klöser en katt på tapeter eller möbler fast att där finns ett klösbräde? Är möbeln vid en stängd dörr? Samma sak här, dem klöser för att markera sitt revir.
  • Vad ska man ha för sorts kattsand? Man ska ha den mjukaste sanden man kan hitta. Det finns kristallsand men hur skön är den att gå på tror du? Katten är ursprungen från Egypten och där fanns det mjuk skön sand och det finns kvar hos katten att de vill ha det.

 

Jag kan verkligen rekomendera er att gå på en föreläsning hos Susanne då hon verkligen fångar ens uppmärksamhet! Hon finns även på Facebook Susanne Hellman Holmström

 

Hon har även en hemsida: http://www.kattproblem.se Så ni som har katter, kika gärna på hennes hemsida!


 

                               Till minne av Lucifer som gick bort för 3 år sedan den 9 april 2009! Saknaden är stor!

                                             

★ Presentation ★

♥ Familjen ♥

 

Fråga mig ⁇⁇

1 besvarad fråga

Omröstning ✘✔

Hur hittade du min blogg?
 Via facebook
 Via vänner
 Via topplistan
 Någon annan stans

Bloggar jag följer

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

GÄSTBOK ✒

Besöksstatistik ♟♟♟

Och klockan är nu...

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards